share

Valtra serii Q wyróżnia się
w ostatnich porównaniach ciągników o dużej mocy.

W ostatnim porównaniu sześciu ciągników o dużej mocy, opublikowanym w uznawanym czasopiśmie Wochenblatt, seria Valtra Q wyłoniła się jako lider w swojej kategorii. W artykule Martina Vaupela z Izby Rolniczej Dolnej Saksonii porównano sześć ciągników o mocy 300 KM, w tym Claas Axion 870, Fendt 728 Vario Gen7, John Deere 6R 250, Massey Ferguson 8S.305 VT, New Holland T7.300 i Valtra Q285. Skrupulatnie opracowana metodologia testu obejmowała pomiar mocy silnika przy prędkości WOM 100 obr./min oraz zużycie paliwa na standardowej trasie o długości 16 km, zarówno z przyczepą, jak i bez, a także ocenę ogólnej funkcjonalności i użyteczności.

Najwyższa oszczędność paliwa w ciągniku

Wyposażony w 4 koła o masie 250 kg, Q285 był najcięższym ciągnikiem w teście. Mimo to wykazał się wyjątkowo niskim zużyciem oleju napędowego, zużywając zaledwie 45 litrów na dystansie 100 km. Po uwzględnieniu różnic wagowych, zużycie Q285 okazało się najlepsze w teście i wyniosło 4,08 l na tonę na 100 km. Ciągnik wykazał się również wyjątkową wydajnością podczas holowania przyczepy, osiągając zużycie paliwa na poziomie 1,70 l/100 km/tonę, co stanowiło drugi najniższy wynik w teście.

Wydajność w pracy WOM

Model Valtra Q285 wypadł doskonale w teście. Przy 1000 obr/min WOM osiągał maksymalną moc 255 KM. Gdy prędkość WOM została obniżona do 600 obr./min, dostępna moc spadła do 180 KM, co stanowiło spadek o zaledwie 29%, podczas gdy średni spadek mocy wśród wszystkich testowanych modeli (bez wzmocnienia) wyniósł 33%. Mierząc zużycie oleju napędowego, Valtra miała 0,21 l/h, osiągając przyzwoite środkowe miejsce.

Zwrotność i imponujący promień skrętu

Pomimo tego, że Q285 był najdłuższym ciągnikiem w teście (6,05 m), okazał się bardzo zwrotny, osiągając drugi najlepszy promień skrętu wynoszący 12,58 m. Nawet przy obciążeniu kół wynoszącym 1 tonę, utrzymał ładowność prawie 5 ton. Sześciu kierowców testowych ocenili wysoko model Q285 pod względem zachowania na drodze i komfortu, przyznając mu ogólną ocenę 2,2 w skali, gdzie 1 oznacza najlepszy wynik, a 5 najgorszy.

Komfort i ergonomia kabiny

Duży wyświetlacz w słupku A był kolejną cechą wyróżniającą się w teście. Kierowcy testowi docenili umiejscowienie wyświetlacza na poziomie wzroku, co ułatwiało jego odczyt. W artykule zauważono, że „podczas jazdy wyświetlacz na słupku A automatycznie ukrywa niepotrzebne informacje, dzięki czemu kierowca może skoncentrować się na drodze - świetnie!!!".

Na pierwszy rzut oka, kierowcy testowi mieli wątpliwości co do wyglądu dźwigni jazdy w modelu Q285, jednak podczas testu okazała się ona ergonomicznie zaprojektowana. W teście podkreślono, że dźwignia umożliwia łatwą obsługę, a wszystkie ważne przyciski, w tym przyciski tempomatu, podnośnika i hydrauliki, znajdują się w zasięgu kciuka operatora. Kierowcy testowi docenili również fakt, że przyciski mają różne kształty, co ułatwia bezpieczną i intuicyjną obsługę.

Wydajność grzewcza Q285 również okazała się imponująca, a temperatura w kabinie wzrastała o 1,85 stopnia na minutę podczas testu. Test docenił również prostotę wymiany filtra kabiny, umieszczonego po lewej stronie dachu, szczególnie zauważając brak potrzeby odkręcania śrub.

W teście wyróżniono również terminal SmartTouch w modelu Q285, który oferuje łatwy dostęp do funkcji i ustawień.  Transfer danych w Valtra serii Q okazał się prosty, przejrzysty, dobrze zorganizowany i działał bez zarzutów.

Hydraulika i układ zawieszenia

Hydrauliczne stabilizatory boczne od Valtra Unlimited w Q285 zostały bardzo docenione. Są one łatwo sterowane za pomocą ISOBUS w terminalu SmartTouch. Test docenił możliwość jednoczesnej lub indywidualnej regulacji dwóch dolnych zaczepów. Obsługa i manewrowanie podczas podłączania i demontażu osprzętu zostały ogólnie ocenione jako dobre.

Wnioski z testu ciągnika o mocy 300 KM opublikowane w Wochenblatt

W opublikowanym teście stwierdzono, że wszystkie ciągniki testowane w kategorii 300 KM wypadły znakomicie. W badaniu wyjaśniono, że nie wybrano jednego zwycięzcy, ponieważ każdy ciągnik ma indywidualne zalety, które spodobają się właścicielom gospodarstw rolnych i kierowcom w różnych sytuacjach. Jednak model Valtra Q285 wyróżnił się szczególnie w zakresie wyjątkowej oszczędności paliwa, bardzo dobrej manewrowości i komfortu jazdy – w tym szybkiego ogrzewania kabiny, łatwej obsługi technologii oraz transferu danych.

Subskrybenci mogą przeczytać pełny artykuł (w języku niemieckim) autorstwa Martina Vaupela z Izby Rolniczej Dolnej Saksonii w szanowanej publikacji Wochenblatt tutaj.