Valtra ma najlepsze autoprowadzenie GPS na rynku
W niezależnym badaniu przeprowadzonym przez szanowane publikacje branżowe Koneviesti z Finlandii, Trekker z Holandii, Bedre Gårdsdrift z Norwegii i TraktorTech z Danii, możliwości autoprowadzenia i interfejs użytkownika Valtry zostały uznane za najlepsze ze wszystkich testowanych systemów. Badanie terenowe zostało przeprowadzone w Danii wiosną 2023 r. i miało na celu ocenę możliwości różnych marek w zakresie autoprowadzenia i automatycznego zawracania na uwrociach.
Łącznie oceniono siedem ciągników: Valtra Q285, Massey Ferguson 8S.285 Dyna-VT, John Deere 6R250 AutoPower, New Holland T7.300, Claas Axion 870 Cmatic i McCormick X8.631. Valtra serii Q zajęła pierwsze miejsce, uzyskując łącznie 43,5 punktu w porównaniu do 40,1 punktu dla następnego w kolejności ciągnika i 33,6 punktu dla najsłabszego wyniku.
Magazyny branżowe przyznały, że wszystkie testowane marki oferują dobre funkcje nawigacji GPS ciągników, które ułatwiają praktyczną pracę, jednak Valtra zajęła pierwsze miejsce dzięki łatwości obsługi i funkcjonalności. Kierowcy testowi szczególnie chwalili użyteczność SmartTouch i łatwość konfiguracji. Koneviesti zauważył, że "Valtra jest najlepsza, jeśli chodzi o ogólny interfejs użytkownika" i podkreślił, że menu i wyświetlacz są "łatwe w użyciu, zarówno do tworzenia linii A-B, ustawiania narzędzi, jak i generowania danych dotyczących granic pola".
Szybkość i łatwość konfiguracji
Pod względem szybkości system Valtra również uzyskał wysoką ocenę. Badanie wykazało, że terminal Valtra SmartTouch potrzebował zaledwie 20 sekund na uruchomienie, w porównaniu do około 55 sekund w przypadku najwolniejszego testowanego ciągnika. Łatwość obsługi to kolejny obszar, w którym Valtra się wyróżniała. Testerzy zauważyli, że tryb Valtra Go znacznie upraszcza pracę i podoba im się fakt, że ikona informacji (SmartTouch Help) pozostaje w prawym górnym rogu wyświetlacza w większości menu. Kierowcy testowi zauważyli, że najważniejszą cechą trybu Go jest to, że nie ma potrzeby tworzenia granic pola, ustawiania zadania i wybierania profilu kierowcy przed utworzeniem prostej linii przejazdu. Chwalili prostotę konfiguracji linii przejazdu i implementacji, a Koneviesti zauważył, że "można rozpocząć pracę po 7-8 naciśnięciach ekranu". W jednym modelu wybranie narzędzia, pola i utworzenie linii prowadzenia wymagało aż 34 naciśnięć klawiszy.
Jeśli chodzi o zarządzanie uwrociami i automatyczne zawracanie na uwrociach, badanie wykazało, że po raz kolejny Valtra oferuje najlepsze rozwiązanie, ponieważ wszystkie cztery lub nawet więcej uwroci można indywidualnie regulować. Zwykle podczas pracy potrzebne są tylko dwa równoległe uwrocia. Dzięki systemowi Valtra uwrocia na pozostałych dwóch granicach pola można łatwo ustawić na zero. Kierowcy testowi podkreślają, że może to być szczególnie przydatne podczas pracy z automatycznymi nawrotami na uwrociach lub TIM.
Segmentowe linie prowadzenia
W badaniu podkreślono korzyści płynące z możliwości ustawienia przez Valtra Guide segmentowychlinii przejazdu od granic pola, dzięki czemu gdy ciągnik zaczyna wykonywać skręt na uwrociu, nowe linie przejazdu są automatycznie wykrywane i wyświetlane na ekranie. W ten sposób kierowca nie musi przeszukiwać menu, aby znaleźć właściwe linie po wykonaniu skrętu. Funkcja ta nie była dostępna we wszystkich innych testowanych ciągnikach.
Podsumowując, Koneviesti, Trekker, Bedre Gårdsdrift i TraktorTech stwierdzają, że spośród wszystkich siedmiu testowanych ciągników, Valtra Q285 wypadła najlepiej dzięki połączeniu dobrych funkcji autoprowadzenia GPS i łatwości obsługi.
Wyniki wspólnego testu terenowego można przeczytać w artykule Koneviesti "Traktorien GPS-laitteet ja automaattiohjaukset vertailussa - erot korostuivat yksityiskohdissa ja pienissä ominaisuuksissa”, o którym subskrybenci mogą przeczytać tutaj.