Opony VF (Very High Flexion) to najnowsza generacja opon rolniczych, które zapewniają większą ładowność, przy niższym ciśnieniu roboczym. A jakie są rzeczywiste korzyści?
Niniejszy artykuł przygotował gościnnie Menedżer Produktu Tero Saari, z jednej z naszych renomowanych firm partnerskich, Nokian Tyres, a dzieli się innym spojrzeniem na opony VF.
Dobór opon w branży rolniczej to tylko jeden z wielu istotnych czynników sukcesu. Opony VF mogą stanowić jednak jeden z wielu małych strumieni, które tworzą rzekę produktywności. Inwestowanie w opony wysokiej jakości jest zatem inwestycją technologiczną, która przynosi korzyści na wielu poziomach, takich jak:
- wydajność pracy
- oszczędność paliwa
- szybsze przejazdy po drogach
- utrzymanie produktywności gleby
- długi okres eksploatacji opon
Wybierając odpowiednie opony do konkretnych potrzeb, można przyczynić się do budowy zrównoważonego sektora rolniczego, który ostatecznie przynosi korzyści wszystkim. W tym artykule szczegółowo wyjaśnię, czym są opony VF i jakie korzyści oferują.
Opony VF - czym są, a czym nie są?
Mówiąc o oponach VF, ważne jest, aby pamiętać, że VF to nie "technologia", lecz standard. Europejska Organizacja Techniczna Opon i Felg (ETRTO) stworzyła zbiór wspólnych zasad i praktyk, aby na przykład ładowność opon VF była zawsze obliczana w sposób porównywalny, niezależnie od producenta.
Ładowność na jednostkę ciśnienia jest zatem kluczowym elementem standardu VF i zazwyczaj jest o 30–40% wyższa niż w przypadku opon opartych na tradycyjnym standardzie rolniczych opon radialnych. Standard nie precyzuje jednak, w jaki sposób powinno być to wdrażane technologicznie, dlatego każdy producent opracowuje opony zgodnie ze standardem, kierując się własnymi kryteriami.
Standard VF umożliwia szerszy zakres ciśnienia opon. Niższe ciśnienie robocze pozwala oponom na efektywne sprężenie, by zmaksymalizować kontakt z podłożem, co skutkuje równomiernym rozłożeniem masy maszyny na większej powierzchni kontaktu, utrzymaniem luźniejszej gleby i poprawą przyczepności.
Standard nie nakłada jednak obowiązku pracy przy niskim ciśnieniu, a podczas jazdy po drodze nadal warto zwiększyć ciśnienie, aby poprawić stabilność i dodatkowo zmniejszyć opór toczenia. Mimo to opony VF mogą wytrzymać przejściową jazdę przy niższym ciśnieniu niż u typowych rolniczych oponach radialnych.
Kontrolowane naprężenie w celu zwiększenia powierzchni kontaktu z glebą
ETRTO definiuje w swoim standardzie zakres rozmiarów dla nominalnego rozmiaru opon trakcyjnych ciągników, z górną granicą średnicy i szerokości opony. Oznacza to, że nawet opony o tym samym nominalnym rozmiarze mogą mieć różne wymiary szerokości i średnicy w ramach określonych limitów.
Ponieważ większy rozmiar zapewnia większą powierzchnię kontaktu, najbardziej zaawansowane opony VF są projektowane bliżej górnej granicy zakresu rozmiarów. Naprężenie podczas użytkowania jest kontrolowane przez zaawansowaną technologię konstrukcji i materiałów, umożliwioną dzięki najnowocześniejszym procesom produkcyjnym.
Odpowiednie opony rolnicze zmniejszają opór toczenia i obniżają zużycie paliwa
W przypadku typowych opon rolniczych, niższe ciśnienie w oponach oznacza większą deformację opony, co prowadzi do wyższego oporu toczenia, nagrzewania się opon i ich szybszego zużycia. Tych negatywnych skutków można uniknąć w przypadku zaawansowanych opon VF.
Wpływ oporu toczenia na zużycie paliwa nie jest znikomy: na przykład wzrost oporu toczenia o 38% powoduje wzrost zużycia paliwa o 5%. Przy dość typowym zużyciu 25 litrów na godzinę, daje to 1,25 litra na godzinę. Innymi słowy, aby pokonać opór toczenia, potrzeba 22,5 litra paliwa z 450-litrowego zbiornika.
Konstrukcja opon, czyli wybór materiału, kształtu i struktury, ma istotny wpływ na wielkość szkodliwej rozszerzalności cieplnej. Opony niskociśnieniowe wymagają specjalistycznej wiedzy technologicznej w zakresie opon, aby kontrolować utratę energii oraz jej negatywne efekty. Deformacja opony zachodzi zatem w sposób bardzo efektywny, a jej korzyści osiągane są przy minimalnych niedogodnościach.
Dzięki zaawansowanej technologii Flexforce, nowe opony Nokian Tyres Soil King VF charakteryzują się wyjątkowo niskim oporem toczenia.
Discover the Nokian Tyres Soil King VF tyre
Więcej plonów, niższe straty energii
Niższe ciśnienie powierzchniowe opon VF znacznie zmniejsza zagęszczenie, które osłabia strukturę gleby. Innymi słowy - gdy gleba nie jest zagęszczona, lepiej utrzymuje się jej porowatość, co sprzyja witalności roślin, ponieważ przestrzeń potrzebna dla wody, składników odżywczych i korzeni roślin znajduje się w porach gleby.
Nacisk na podłoże powoduje również uszkodzenie warstwy wierzchniej oraz opór, ponieważ opony zmuszone są do wypychania wierzchniej warstwy gleby przed siebie. Efekt oporu wynikający z wypychania jest równoważny z jazdą pod górę przez cały czas. 1 cm zagęszczenia gleby zwiększa straty energii o 10%. Dlatego niższe ciśnienie powierzchniowe na miękkim podłożu ma również wpływ na zmniejszenie strat energii.
Lepsze prowadzenie ciągnika w transporcie drogowym.
Właściwości jezdne są istotnym elementem ogólnej wydajności. Powszechnie wiadomo jednak, że niższe ciśnienie w oponach zwykle obniża stabilność opony. Na przykład jazda ciągnikiem z wielkimi maszynami po wąskich, wiejskich drogach może być wręcz przerażająca, gdy ograniczona widoczność łączy się z trudnością utrzymania się w pasie ruchu. Musisz wtedy zwolnić, marnując niepotrzebnie czas, który mógłbyś wykorzystać na pracę.
Przeczytaj opinie użytkowników o oponach VF na stronie internetowej Nokian Tyres.
Byłem zaangażowany w rozwój opon Nokian Tyres Soil King VF od samego początku, mając na celu zminimalizowanie negatywnych skutków niskiego ciśnienia w oponach pod względem właściwości jezdnych. Dlatego cieszy mnie to, że słyszę od użytkowników końcowych że ciągnik zachowuje dobre właściwości jezdne, nawet przy ciśnieniu w oponach poniżej 1 bara i przy ciężkich siewnikach z przodu i z tyłu.
Autor
Tero Saari
Starszy Menedżer Produktu, Nokian Tyres
Masz pytania o opony VF?
Napisz: tero.saari@nokiantyres.com