W tym wpisie dzielimy się praktycznymi poradami, które pomogą Ci znacząco skrócić czas codziennych prac serwisowych przy ciągniku, zwiększyć jego wydajność, przedłużyć żywotność i zachować wysoką wartość przy odsprzedaży.
Znaczenie regularnego smarowania w utrzymaniu ciągnika
Regularne smarowanie to klucz do prawidłowego działania każdego ciągnika, zapewniając płynność pracy wszystkich ruchomych części, zmniejszając zużycie, a w efekcie, wydłużając żywotność maszyny. To nie tylko zwiększa wydajność, ale pomaga również zachować wartość odsprzedaży Twojego ciągnika.
Różne sposoby smarowania
Historie klientów: Doświadczenie Reijo Vuoksenranty w zakresie zautomatyzowanych systemów smarowania ciągników
Poznaj Reijo Vuoksenrantę, dyrektora zarządzającego firmy Vuoksenranta Tmi, który osobiście doświadczył korzyści płynących z automatycznych systemów smarowania w swoich ciągnikach Valtra.
„Nowoczesne ciągniki mają tak wiele punktów smarowania – około 50 lub więcej – że ręczne smarowanie jest bardzo czasochłonne i uciążliwe” – tłumaczy Reijo.
Reijo musiał zmierzyć się z wieloma wyzwaniami przed przejściem na automatyczne smarowanie:
- Kwestie związane z niezawodnością: Brak odpowiedniego smarowania prowadził do uszkodzeń sprzętu i powstawania nieprzyjemnych dźwięków skrzypienia.
- Kwestie bezpieczeństwa: Nadmierne smarowanie ręczne mogło prowadzić do niebezpiecznych sytuacji, zwłaszcza w przypadku urządzeń o wysokich obrotach.
Od momentu wdrożenia automatycznego systemu smarowania Valtra, Reijo zaobserwował znaczną poprawę
- Zwiększona wydajność: "Sprzęt działa wyraźnie lepiej, a wartość odsprzedaży wzrosła. Wydłużenie żywotności sprzętu o kilka sezonów dzięki odpowiedniemu smarowaniu – to inwestycja, która się opłaca” – mówi Reijo.
- Zwiększona niezawodność: Niezawodność wzrosła, co zminimalizowało przestoje i zapewniło płynność pracy.
- Bezpieczeństwo operacyjne: Automatyczny system zapobiega nadmiernemu smarowaniu, dzięki czemu sprzęt nie ulega przegrzaniu i pozostaje w pełni bezpieczny.
- Oszczędność czasu pracy: „Ręczne smarowanie maszyn zajmuje około 30 minut (za każdym razem) i należy przeprowadzać je co 10 godzin pracy. Z automatycznym systemem zbiornik pompy smarującej napełnia się tylko raz w miesiącu"
Oszczędzaj czas z Automatycznym Systemem Smarowania Valtra
Automatyczny system smarowania Valtra Unlimited pozwala zaoszczędzić do 21.5h w roku!*
Przykład oszczędności czasu
Zastosowanie centralnego systemu smarowania Valtra Unlimited pozwala zaoszczędzić około 21,5 godziny rocznie!*
*Na podstawie danych telemetrycznych firmy Valtra dla średniego ciągnika serii Q, który przepracował 612,9 godzin w 2023 roku. Ręczne smarowanie co 10 godzin pracy wiązałoby się z wykonaniem 61 czynności smarowania rocznie. Przy około 0,5 godziny na ręczne nasmarowanie wszystkich punktów smarowania, daje to 30,5 godzin pracy rocznie. Uzupełnienie zbiornika centralnego smarowania zajmuje około 0,75 godziny i trzeba je przeprowadzać tylko ok. 12 razy w roku, co daje ok. 9 godzin pracy.
Korzyści z centralnego smarowania dla ciągników:
Ciągła i równomierna dystrybucja
Systemy centralnego smarowania równomiernie rozprowadzają smar podczas pracy, zapewniając jednolite pokrycie ruchomych części ciągnika, co nie jest możliwe przy ręcznym smarowaniu. Stałe smarowanie wypycha brud i zanieczyszczenia, które ciągniki zbierają z drogi, pola lub farmy, dzięki czemu komponenty pozostają czystsze i pracują wydajniej.
Ograniczona konserwacja i zwiększone bezpieczeństwo
Systemy automatyczne zmniejszają częstotliwość ręcznego smarowania, skracając czas przeznaczony na konserwację. Eliminują również ryzyko związane z dotarciem do trudno dostępnych punktów smarowania, sprawiając, że ogólna obsługa staje się bezpieczniejsza dla operatorów.
Zoptymalizowane poziomy smarowania
Utrzymując optymalny poziom smarowania, systemy zapobiegają zarówno niedostatecznemu, jak i nadmiernemu smarowaniu. To nie tylko wydłuża żywotność sprzętu, ale także zapewnia jego optymalną wydajność. W niektórych przypadkach może to zmniejszyć ilość stosowanego smaru nawet o 50%.
Zwiększona niezawodność maszyny
Stałe smarowanie oznacza mniej awarii i napraw, co prowadzi do większej niezawodności maszyn. Ta niezawodność przekłada się na zwiększoną produktywność i niższe koszty operacyjne.
Rozwiązanie, które pozwala zaoszczędzić czas na konserwację, zwiększyć wydajność i chronić wartość odsprzedaży Twojego ciągnika
Valtra oferuje centralne układy smarowania dla ciągników serii N, T, Q i S. Systemy smarowania od zaufanego partnera SKF montowane są w Unlimited Studio w fabryce Valtra w Suolahti i objęte są one gwarancją fabryczną Valtra.
Dlaczego warto zainwestować w system smarowania ciągnika?
Inwestycja w wysokiej jakości system centralnego smarowania to oszczędność czasu i wysiłku, a także ochrona wartości odsprzedaży Twojego ciągnika. Zadbaj o swój nowy ciągnik i już dziś skontaktuj się ze swoim dealerem Valtra, aby dowiedzieć się więcej o systemach smarowania Valtra firmy SKF.
Zobacz nasz film o Centralnym układzie smarowania Valtra Unlimited
Informacje o SKF Lubrication
SKF Lubrication, z siedzibą w Szwecji, specjalizuje się w zaawansowanych rozwiązaniach w zakresie smarowania. Ich systemy gwarantują, że każda ruchoma część Twojego ciągnika otrzymuje precyzyjnie dopasowaną ilość smaru w odpowiednim momencie, co poprawia wydajność i znacząco wydłuża żywotność maszyn. Dzięki skoncentrowaniu się na innowacjach i niezawodności, SKF wciąż utrzymuje pozycję lidera w branży smarowania.