Wszyscy jesteśmy świadomi tego, że w instrukcji wspomina się o codziennych przeglądach, ale kto tak naprawdę się do tego stosuje? Zwykle nie widać zbyt wielu rąk w górze w odpowiedzi na to pytanie. Należy jednak pamiętać, że regularne serwisowanie i konserwacja mają ogromne znaczenie dla niezawodności i wartości maszyny. Poniżej znajdziecie kilka skutecznych porad od naszych mechaników na temat tego, jak dbać o ciągnik.
- Należy regularnie sprawdzać poziom oleju i płynu. Jest to bardzo proste, szczególnie biorąc pod uwagę dogodny harmonogram przeglądów.
- Ciśnienie w oponach należy dostosowywać do każdego typu pracy, nie tylko do siewu. Ciśnienie w oponach wpływa na zużycie paliwa, siłę uciągu i stopień ubicia gruntu.
- Ze względu na regulacje UE dotyczące hamulców coraz popularniejsze stają się systemy pneumatyczne. Aby móc w pełni wykorzystać ich potencjał, chłodnicę należy regularnie czyścić sprężonym powietrzem. Czysta chłodnica to lepsze osiągi i mniejsze ryzyko pożaru.
- Należy regularnie smarować ciągnik i ładowacz czołowy. W nowszych ciągnikach instrukcja smarowania znajduje się w skrzyni na baterie albo na tylnej ścianie kabiny, w zależności od modelu.
- Należy wymieniać filtr paliwa i przestawić się na odpowiedni typ zimowego paliwa, zanim nadejdą mrozy. O tej prostej czynności zapomina wielu klientów na zimnej północy, przez co muszą każdej jesieni wzywać do siebie autoryzowanych mechaników.
- W przypadku nowych ciągników zgodnych z normami emisji spalin należy zawsze używać paliwa o niskiej zawartości siarki. Zbyt duża zawartość siarki w paliwie może skutkować awariami układu oczyszczania spalin i zatykaniem się katalizatora.
- Nowoczesne ciągniki wyposażone są w wiele urządzeń elektrycznych i elektronikę, dlatego należy też regularnie sprawdzać stan akumulatora, terminala i okablowania.
- Jeżeli szyby w kabinie zaczynają zaparowywać, rozwiązaniem zwykle jest wymiana filtra powietrza.