share

70 lat kolorowych ciągników

Historia ciągników Valmet i Valtra nie jest monochromatyczna jak w przypadku wielu innych marek ciągników. W 1988 roku firma Valmet wprowadziła pierwszą na świecie pełną kolorystykę dla ciągników. Po raz pierwszy klienci mieli do wyboru pięć różnych opcji kolorystycznych. Od tamtej pory klienci Valmet i Valtra mogli wybrać kolor, który im się podoba, ale nawet wcześniej ciągniki Valmet nie zawsze miały taki sam kolor.

Historia ciągników Valmet sięga dokładnie 70 lat wstecz do 1951 roku, kiedy na rynek wprowadzono model Valmet 15. W tym czasie ciągniki, w tym maska silnika i podwozie były całe czerwone. Produkowano je przez dziewięć lat do czasu wprowadzenia modelu Valmet 361 w roku 1960. W nowym traktorze również dominowała czerwień, ale przedni grill i dolna krawędź były już szare.

Wielka zmiana nadeszła pod koniec lat 60., kiedy firma Valmet wprowadziła serię 100. Ciągniki Valmet otrzymały nowy kolor: podstawowym kolorem stał się żółty, a podwozie i atrapa przednia były brązowe. Kolejną modyfikację wprowadzono w 1971 r., kiedy wprowadzono serię 02. Głównymi kolorami pozostały żółć i brąz, a brązowy kolor podwozia zastosowano również na masce.

Wygląd ciągników Valmet zmodernizowano po raz kolejny w 1979 roku wraz z wprowadzeniem na rynek serii 03. Mimo że numer modelu w niektórych ciągnikach nadal kończył się na 02, nowa seria jest zasadniczo określana numerem 03. Nowe ciągniki były jasnożółte, a kolor podwozia i maski zmieniono na jaśniejszy brąz. Dodano do nich trzeci kolor – biały – który użyto na kołach i dachu kabiny. Ciągniki z białym dachem stały się znane jako modele studenckie ze względu na podobieństwo do białych czapek, które nosili fińscy studenci. Koła ciągników Valmet i Valtra są malowane na biało od 1979 roku.

Czerwony motyw kolorystyczny powrócił w modelu Nordic Volvo BM Valmet w roku 1982. Podwozie, atrapa przednia i maska w ciągnikach nowej serii 05 stały się czarne, koła pozostały białe, a panele boczne i kabina zmieniły kolor na czerwony. W mniejszych modelach serii 04 dach pozostał biały od poprzedniej modernizacji, ale w innych przypadkach kolory te były takie same jak w serii 05. Oznaczenie modelu na panelu bocznym było białe. Kolejna widoczna zmiana nadeszła w roku 1986, kiedy przywrócono nazwę Valmet. Kolory pozostały bez zmian, ale tło oznaczenia modelu na panelu bocznym stało się czarne.

Kolorystyka jak w samochodach

Ostatnią i najistotniejszą zmianą było wprowadzenie w 1988 roku pełnej gamy kolorów. Klienci otrzymali wówczas do wyboru pięć kolorów: czerwony, niebieski, żółty, zielony i biały. Nowe ciągniki można było rozpoznać także po oznaczeniu modelu na panelu bocznym, którego tło współgrało teraz z podstawowym kolorem ciągnika.

Te same kolory dostępne są także w ciągnikach produkowanych w fabryce w Brazylii. Gdy rozpoczynała ona działalność w 1960 roku, ciągniki Valmet były całe czerwone. Kolejne modele 600 D również były czerwone, ale atrapa przednia i krawędzie maski zmieniły kolor na szary. Ich kolorystyka w bardzo dużym stopniu odpowiadała kolorystyce ciągników produkowanych w Finlandii. Kolejne modele 60 id i 80 id były żółte, a ciągniki Valmet/Valtra produkowane w Brazylii od tamtej pory także były w większości żółte.

Od 1988 roku klienci Valtra mogli wybrać kolor ciągnika. Ciągniki Valtra były również dostępne w specjalnych kolorach dostosowanych do konkretnych zastosowań. Oferowano modele żółte lub pomarańczowe do utrzymania dróg i zielone dla Sił Zbrojnych. Ponieważ kolor ciągnika jest ważny w wielu pracach, Valtra daje klientom możliwość swobodnego wyboru.