W tym wpisie podsumujemy długą i nieprzerwaną historię ciągników z ładowaczem czołowym Valtra. Wymienimy tutaj główne etapy rozwoju inżynieryjnego i technologicznego ładowaczy czołowych do ciągników, począwszy od lat 50-tych, aż po współczesne, zaawansowane technologicznie, inteligentne ładowacze czołowe oferowane przez Valtra.
Prace nad koncepcją ładowacza czołowego trwały już od lat 50. ubiegłego wieku
Skandynawska historia ładowarek rolniczych i przemysłowych jest spektakularna - i rozpoczęła się już w 1950 roku, kiedy Volvo kupiło Bolinder Munktell. Wkrótce potem powstały pierwsze ładowarki kołowe. Opierały się one w dużej mierze na częściach ciągnika i wyglądały jak „ciągnik z tylną ładowarką”. Niemniej jednak, po rozdzieleniu tych dwóch koncepcji, ładowarki kołowe utorowały sobie własną drogę, a ciągniki własną. Oba urządzenia osiągnęły ogromne sukcesy. Ładowacz czołowy zaczął pojawiać się w rolnictwie na początku lat 50, jednak w przypadku ciągników z napędem na dwa koła, takie rozwiązanie nie było wtedy gotowe na podbój świata.
Trzech pierwszych partnerów firmy Valmet stworzyło dobre podstawy do rozwoju ciągników z ładowaczami czołowymi.
Na początku działalności w Finlandii, Valmet współpracował z trzema fińskimi firmami dostarczającymi ładowacze czołowe. Jednym z nich była firma Lankisen konepaja (później Vilakone), która przekształciła się w obecną Wille Machines Oy. Kolejną była firma Syväsen konepaja (znana również pod marką James), która została później włączona do Lännen Engineering. Firmy te były uznanymi partnerami wtedy, gdy linia maszyn Valtra dla wykonawców rozkwitała - od wczesnych lat 60-tych do 80-tych.
W międzyczasie wynaleziono koparkę, ciągnik wyposażony w rodzaj łyżki, który stał się bardzo popularny we wszystkich krajach skandynawskich. Wprowadzono specjalne modele ciągników przemysłowych, a firma Valmet zaczęła opracowywać i sprzedawać koparko-ładowarki, dzięki czemu w latach 70. i 80. dostępne były maszyny wyposażone zarówno w koparko-ładowarkę, jak i ładowacz czołowy. Koncepcja ta jest nadal aktualna, a dziś Valtra Unlimited oferuje niezwykle nowoczesne rozwiązania.
Od lat 50. ciągniki z ładowaczem czołowym były szczególnie popularne w Szwecji.
W Szwecji historia ładowarek czołowych używanych w gospodarstwach rolnych zyskała szczególne uznanie. Jej głównym bohaterem jest Karl-Ragnar Åström, który w 1949 roku, po kilku eksperymentach w gospodarstwie, zaczął produkować urządzenia wysokiej jakości na północy, w Brännland obok Umea. W pierwszych latach industrializacji ciągniki były wysyłane do jego warsztatu, znanego później jako Ålö AB po to, aby dopasować do nich ładowacz. W 1958 roku powstała nowa koncepcja - ładowacz, który można było łatwo zamontować i zdemontować z ciągnika - a w 1963 roku opatentowany system Quicke był w pełni gotowy do wprowadzenia na rynek. Sprzedaż zaczęła rosnąć, a dziś firma działa pod nazwą JOST Umeå AB i szczyci się mianem największej fabryki ładowaczy czołowych na świecie.
Napęd na cztery koła zwiększa możliwości ciągnika z ładowaczem czołowym.
Napęd na cztery koła był prawdziwym przełomem dla ładowaczy czołowych, które zaczęły rozwijać się zarówno pod względem wydajności, jak i wielkości sprzedaży. Volvo BM Valmet serii 05, wprowadzony na rynek w 1982 roku, był pierwszym na świecie ciągnikiem średniej wielkości, który od samego początku został zaprojektowany jako model z napędem na cztery koła. Ciągnik ten od razu stał się popularną bazą dla ładowaczy czołowych. Pięć lat później, na krajowym rynku fińskim, Valmet zaprzestał współpracy z poprzednim dystrybutorem Hankkija i założył własną sieć „sprzedaży bezpośredniej”. Nowa firma nie dysponowała warsztatami w kraju, więc ładowacze czołowe musiały być montowane w fabryce.
ALO AB było już dostawcą dla Valmet, a w miarę nadejścia lat 90-tych stało się bardzo bliskim partnerem. Twórcy ładowarek i ciągników zaczęli ze sobą ściśle współpracować. Firma Valmet jako pierwsza na świecie dostarczyła na wszystkie rynki ciągniki ze zintegrowanymi ładowaczami czołowymi. Zalet było wiele: szybka dostawa kompletnej jednostki, z lepszym wykończeniem i malowaniem. Wszystkie jednostki zostały zamontowane w ten sam sposób, z zachowaniem tej samej jakości, i objęte były jedną gwarancją. We wczesnych latach 90. system zamówień klientów firmy Valmet szybko się rozwijał. Masowe dopasowywanie obejmowało zarówno ciągnik, jak i ładowarkę. Dzięki temu można było uzyskać dokładnie to, co było potrzebne do wydajnego ciągnika z ładowaczem czołowym. Fińscy dostawcy ładowarek wycofali się, chociaż utrzymali swoją pozycję dzięki niszowym „ładowarkom przemysłowym” do intensywnego użytkowania.
Ciekawym krokiem było ponowne wprowadzenie ładowarki tylnej w latach 80-tych. Przywodziło to na myśl poprzednie ładowarki kołowe Volvo BM, a nawet Valmet i Ålö AB zbudowali prototypy koncepcji napędu wstecznego Valtra. Niemniej jednak, prototypy te nie był komercyjnie opłacalne, natomiast koncepcja układu do jazdy tyłem Valmet / Valtra TwinTrac już wtedy odniosła sukces. Obecnie ponad jedna piąta nowych ciągników Valtra serii N wyposażona jest w TwinTrac! Przy okazji warto zauważyć, że przeprowadzono inne, mniej udane testy ładowarek czołowych, zarówno w AGCO, jak i poza nim.
Większa wydajność hydrauliczna i pełna kontrola elektroniczna
W 2001 roku Valmet zmienił nazwę na Valtra i wkrótce ciągniki otrzymały nową konstrukcję, a co ważniejsze z punktu widzenia ładowacza, większą moc hydrauliczną. Wraz z wprowadzeniem na rynek serii N i T, wprowadzono w pełni elektroniczne sterowanie ładowacza. W serii N przednia oś została przesunięta bardziej do przodu, zapewniając lepszą równowagę masy i zwrotność. Seria T pojawiła się ostatecznie w 2014 roku. Do tego czasu wszystkie główne „modele ładowaczy” Valtra oferowały wyjątkową zwrotność - taką samą z ładowaczem czołowym, jak i bez niego. Wprowadzono nową kabinę „T4”, która oferowała największe okno dachowe na rynku. Dzięki temu, nawet wysocy operatorzy są w stanie śledzić obciążenie aż do samej góry. Seria N otrzymała to samo okno o doskonałej widoczności rok później, a po niej seria A w 2017 roku. Dzięki temu, zarówno widoczność, jak i wydajność hydrauliczna były nie tylko dobre, ale i najlepsze na rynku.
W tym samym czasie, ładowacze czołowe stały się wytrzymalsze, lepiej wyglądające i bardziej wszechstronne. Podążając ścieżką wyznaczoną przez Valtra, siostrzane marki AGCO rozpoczęły współpracę z naszym szwedzkim partnerem. Siłą Valtry jest natomiast, tak jak to było od samego początku, pełna oferta fabrycznie montowanych osłon, a także w przeciągu ostatnich 30 lat, niezwykle prosta, ale genialna przednia oś z zawieszeniem pneumatycznym. Dzięki amortyzowanej pneumatycznie przedniej osi masz pewność, że wszystko się uda - latem lub zimą, z pełną lub pustą łyżką!
Wytrzymałe ładowacze czołowe stają się coraz bardziej smart
Czy zawodowy rolnik, który na co dzień korzysta z ładowacza czołowego, może wymagać czegoś więcej? Wysoki udźwig Valtry do 4,75 metra lub 3,5 tony ładunku oraz przepływ hydrauliczny od 100 do 200 l/min, sterowany za pomocą najlepszej technologii elektronicznej CANbus, został osiągnięty już wiele lat temu dzięki przemyślanej, zintegrowanej z ciągnikiem konstrukcji Valtry. Istnieje jednak coś więcej, czego można by dokonać - zapotrzebowanie na Smart Farming!
Najpierw wprowadzono „asystenta hydraulicznego”. Ta funkcja Valtry wykorzystuje technologię CAN do wykrywania tego, czy operator wymaga szybkich ruchów i zapewnia użytkownikowi przyspieszenie, poprzez automatyczne zwiększenie obrotów silnika, co z kolei powoduje większy przepływ oleju. Wykorzystano opatentowane umiejętności. Gdy ciągnik jest w ruchu, może on utrzymać stabilną prędkość jazdy, nawet przy zwiększonych obrotach silnika, przełączając dźwignię zmiany mocy w dół.
Nadszedł jednak najwyższy czas, aby wprowadzić rolnictwo precyzyjne do ładowaczy czołowych. Od samego początku logistyka rolnicza była opłacalna. Wydajność musi być wymierna, niezależnie od tego, czy sprzedajesz swoje zbiory, czy karmisz nimi bydło! Tak więc trzy lata temu Valtra wprowadziła rozwiązanie, które stanowiło odpowiedź na bardzo podstawowe i odwieczne wyzwanie rolników: skąd wiedzieć, jaka jest waga!
Dzięki Precision Lift and Load, (PLL) Valtry, użytkownik może sterować wózkiem widłowym lub łyżką, zapisywać masy i wykorzystywać je w dowolnych obliczeniach. Bez dalszych wyjaśnień, korzyści są oczywiste! Ale to nie wszystko! Bez wątpienia Valtra PLL oferuje wiele funkcji bezpieczeństwa, o których być może wcześniej myślał Karl-Ragnar, a teraz są one wreszcie dostępne. Dla przykładu, można już ustawić limit wysokości dla pracy w budynku. A najwyższa ergonomia wzmocniona jest dzięki półautomatycznym ruchom. To nie może być łatwiejsze! Ale nawet Szwedzi z dawnych czasów nie mogli sobie wyobrazić, że można mapować miejsce załadunku! Dzięki temu wiadomo, gdzie znajdują się cenne produkty spożywcze i ile ich jest. I oczywiście, dzięki automatycznemu zapamiętywaniu lokalizacji, możesz ponownie znaleźć chwytak do bel, gdy będzie Ci potrzebny po kilku miesiącach!
Valtra oferuje teraz pakiety opcji dla ładowaczy czołowych, dzięki którym wybór i wyposażenie ciągnika z ładowaczem czołowym jest łatwiejsze i bardziej opłacalne. Zapytaj swojego dealera o ładowacze czołowe Valtra już dziś.