Valmet przyjął podejście oparte na serii modelu wraz z premierą Serii 100 jeszcze w latach 60. ub. wieku. Kolejnym modelem była Seria 02 w latach 70. Podobnie jak poprzednik, Seria 02 wprowadzała nowe traktory oraz rozwiązania każdego roku przez cały czas trwania produkcji. O ile sama kabina w większych modelach Serii 100 była przedstawiana jako biuro dla rolnika, prawdziwie ergonomiczną kabinę wprowadzono dopiero wraz z Serią 02. Warunki pracy wewnątrz chronionej przed wiatrem, ciepłej i cichej kabiny były wówczas najlepsze na rynku. Inne marki traktorów również rozpoczęły sprzedaż „kabin zimowych”, jednak daleko im było do poziomu kabin Serii 02 lub tych blisko powiązanych z Volvo BM.
Część ręcznego rysunku Valmet 702 autorstwa Antamo Vaajakallio, 1976 r.
Klienci byli już przyzwyczajeni do tego, że konkretna marka oferowała jednocześnie traktory w różnych
klasach wielkości. Serię 02 rozpoczęto od traktora w najmniejszym rozmiarze, był to Valmet 502, który zadebiutował na rynku w 1971 r. Model reklamowany jako wyposażony w najcichszą kabinę na rynku cieszył się wysokim zainteresowaniem. Podłoga w kabinie była płaska, a hydrostatyczny układ kierowniczy stał się standardem. Przykładano coraz większą uwagę do warunków pracy kierowcy, a w traktorach zaczęto stosować odpowiednią ergonomię.
Valmet 702 wprowadzony rok póź-niej w 1972 r. stał się naturalną kontynuacją serii modeli. Wyposażony był również w nową, wyciszoną i ciepłą kabinę. Po raz pierwszy zwrócono odpowiednią uwagę na poprawę emisji zanieczyszczeń dzięki nowemu silnikowi. W chwili wdrożenia Valmet 1102 w 1973 r., seria 02 mogła poszczycić się trzema modelami „ergonomicznymi”. Dwa największe modele wyposażone były w 4-cylindrowe silniki, a największy z nich posiadał również turbodoładowanie. Klienci mogli zatem wybrać traktor, który najlepiej odpowiadał ich indywidualnym potrzebom.
Seria 02 została dalej rozwinięta w 1975 r. wraz z wprowadzeniem modelu Valmet 702S, wyposażonego w silnik z turbodoładowaniem, który generował moc 102 KM (SAE). Nowy model uznano za odpowiedni do zastosowań rolniczych, podczas gdy Valmet 1102 uznawano za odpowiedni do prac podwykonawczych. Sześciokołowy Valmet 1502 z osią składową został zaprezentowany w tym samym czasie. Pomimo faktu, że był to pierwszy traktor Valmet z sześciocylindrowym silnikiem, zapotrzebowanie było niskie. Rok później do sprzedaży trafiła wersja Valmet 1102 z napędem na cztery koła, charakteryzująca się mocą pociągową, która spełniała wymogi klientów poszukujących największych traktorów. Na rynku kontraktowym dostrzeżono dalsze możliwości, co doprowadziło wprost do rozwoju modeli przemysłowych, obejmujących koparki, ładowarki a nawet zmodyfikowane traktory lotniskowe produkowane w oparciu o model Valmet 1102.
W 1978, seria modeli została wzbogacona o kolejny model wraz z premierą Valmet 602, zaprojektowanego z myślą o mniejszych gospodarstwach rolnych. Jego trzycylindrowy silnik generował moc 58 KM DIN (około 65 KM SAE). W porównaniu do Valmet 502, pojemność jego silnika uległa zwiększeniu do 3,3 litra z dłuższym skokiem cylindra. W tym samym roku, modele Valmet 702 oraz 702S zaoferowano po raz pierwszy z napędem na cztery koła. W rezultacie, Seria 02 finalnie obejmowała dziesięć traktorów: 6 różnych modeli podstawowych, z których największe 4 były również dostępne z napędem na cztery koła.
Model | Rok premiery | Silnik | Moc (SAE) | Przekładnia | Opony, przód – tył | Ciężar, kg |
502 | 1971 | 310B / 2,69 L, 3-cyl. | 54 KM / 2300 obr. / min | 6+2 R | 16”- 28”/30” | 2500 |
702 | 1972 | 411B72 / 4,18 L, 4-cyl. | 75 KM / 2200 obr. / min | 8+2 R | 18”- 38”/34” | 3400 |
1102 | 1973 | 411BS / 4,18 L, 4-cyl, turbo | 115 KM / 2300 obr. / min | 8+2 R | 20”- 34” | 3900 |