Można powiedzieć, że rozwój naprawdę nowoczesnych ciągników rozpoczął się wraz z wypuszczeniem ciągnika Valmet 565 w 1965 r. Początkowo ciągniki były projektowane tak, by były przede wszystkim solidnymi, niezawodnymi narzędziami do pracy, natomiast w połowie lat 60. zaczęto brać pod uwagę także wygodę operatora i możliwe zastosowania ciągnika poza rolnictwem. Ten przełom zapoczątkował pracowitą, ale i pomyślną epokę dla projektantów i inżynierów w firmie Valmet.
Seria 100 stanowiła pierwszy krok ku większym ciągnikom. W serii znalazły się cztery modele: Valmet 500, 700, 900 i 1100. Każdy z nich był żółty, podczas gdy poprzednie ciągniki Valmet były czerwone. Pierwszy w serii był Valmet 900, zaprezentowany w 1967 roku. Właściwie wszystko w tym ciągniku było nowe. Nowy, czterocylindrowy silnik Diesla dysponował mocą 89 koni mechanicznych, a wszystkie biegi w przekładni 8+2R były synchronizowane. Cicha i bezpieczna kabina ciągnika była w wyposażeniu podstawowym, a dźwignie zmiany biegów zostały umieszczone po prawej stronie kierowcy, by zapewnić więcej przestrzeni w kabinie. Wydatek układu hydraulicznego został podwojony do 46 litrów na minutę, żeby sprostać oczekiwaniom firm usługowych.
Więcej nowych modeli przedstawiono w 1968 roku, zaczynając od modelu Valmet 500 – ulepszonej wersji dobrze znanego modelu Valmet 565. Najbardziej zauważalną zewnętrzną zmianą był żółty kolor; poza tym wygląd się nie zmienił. Moc silnika wzrosła do 54 koni mechanicznych, a tylna oś została wzmocniona, by przenieść większe obciążenia i wytrzymywać ciężar w pełni bezpiecznej kabiny ciągnika, której wymagały nowe fińskie przepisy. Jeszcze tej samej wiosny wypuszczony został nowy model, tym razem Valmet 700. Najnowszy model zajmował miejsce między dwoma poprzednimi, a jego wygląd zewnętrzny i funkcje były takie same jak w większym modelu Valmet 900. Oba modele były wyposażone w hydraulicznie sterowane hamulce tarczowe i dwustopniowe suche sprzęgło, co było szczególnie przydatne przy zbiorze siana.
Największy model tej serii, Valmet 1100, został wypuszczony w 1969 r. Wspomniano o nim w poprzednich wydaniach ValtraTeam, gdy opisywany był jego rewolucyjny napęd na cztery koła i silnik z turbodoładowaniem. Ze względu na swoją ponad stukonną moc, Valmet 1100 przemawiał raczej do przedsiębiorców niż do rolników. W tym samym roku wypuszczono dwa nowe modele z napędem na cztery koła: Valmet 900-4 i 1100-4.
Cztery modele z serii 100 dawały klientom możliwość wyboru ciągnika dostosowanego do indywidualnych potrzeb. Wprowadzenie kabin operatora oznaczało, że potrzebny będzie większy zakład produkcyjny, ponieważ fabryka Tourula w Jyväskylä okazała się zbyt mała. Odpowiednią przestrzeń znaleziono nieopodal Suolahti, gdzie fabryka Valtra stoi do dziś. W przyszłym roku przypada 50. rocznica tamtej przeprowadzki.
Valmet 100 Specyfikacja techniczna
Model | Slogan reklamowy | Silnik | Moc, wg SAE | Przekładnia | Opony* | Masa* |
---|---|---|---|---|---|---|
500 | „MOCNY“ | 310B 2,68 l / 3-cylindrowy | 54 KM / 2300 obr./min (SAE) | 6 + 2R | przednie 16” tylne 28” | 2100 kg |
700 | „MOCNIEJSZY“ | 4015 3,98 l / 4-cylindrowy | 75 KM / 2000 obr./min (SAE) | 8 + 2R | przednie 16” tylne 30” | 2800 kg |
900 | „NAJMOCNIEJSZY“ | 411A 4,18 l / 4-cylindrowy | 89 KM / 2300 obr./min (SAE) | 8 + 2R | przednie 18/24” tylne 34” | 3200 kg / 4000 kg |
1100 | „MOCNIEJSZY NIŻ NAJMOCNIEJSZY“ | 411AS 4,18 l / 4-cylindrowy | 115 KM / 2300 obr./min (SAE) | 8 + 2R | przednie 16/24” tylne 34” | 3700 kg / 4000 kg |
* 2WD / 4WD