Bieżące serie modeli ciągników Valtra to F, A, N, T oraz S. Seria S obejmuje największe pojazdy. Obecnie firma Valtra (a wcześniej Valmet) produkuje trzecią generację modeli serii S. Pierwsze modele z literą S wyprodukowano już 45 lat temu w Suolahti, w Finlandii, a na rynku pojawiły się jako ciągniki Valmet 702S. Kolejną generację modeli serii S także produkowano w Suolahti, w latach 2000, a od tamtego czasu ciągniki serii S to najmocniejsze modele produkowane przez firmę Valtra. Trzecią generację wprowadzono na rynek w 2009 roku, a modele te są budowane we Francji, przy współpracy z AGCO.
W 1971 roku na rynek weszła seria 02, waz z jej pierwszym modelem – Valmet 502. W kolejnym roku wprowadzono na rynek większy model Valmet 702, a w 1973 roku pojawił się jeszcze większy model, czyli Valmet 1102.
Ciągniki serii Valmet 02 zostały zapamiętane przez użytkowników dzięki rozwiązaniom znacznie poprawiającym warunki pracy kierowców. Podłoga kabiny była płaska, a dźwignie zmiany biegów przeniesiono na prawą stronę. Poziom hałasu w kabinie był najniższy w porównaniu ze wszystkimi innymi ciągnikami dostępnymi wtedy na rynku. Dlatego właśnie ciągniki serii 02 były bardzo popularne, szczególnie na rynku fińskim.
Ważnym wydarzeniem w serii 02 było wprowadzenie na rynek, w 1975 roku, modelu Valmet 702S, który stanowił doskonałe uzupełnienie asortymentu. Jego czterocylindrowy silnik z turbosprężarką generował moc 102 KM (SAE). Rynki z radością powitały ciągniki serii S, ponieważ panowało na nich duże zapotrzebowanie na pojazdy tej wielkości. Każdy chwalił ich ekonomiczne osiągi, a w szczególności dużą moc.
Norma pomiarowa SAE określająca moc silnika bez akcesoriów była stosowana na początku lat 70. ubiegłego wieku.Pod koniec lat 70. ubiegłego wieku silniki z turbosprężarką stawały się coraz bardziej popularne, także w ciągnikach z silnikami czterocylindrowymi. Firma Valmet była liderem w zakresie tych rozwiązań, szczególnie w silnikach trzy- i czterocylindrowych. Turbosprężarki stały się popularne, ponieważ podczas kryzysu energetycznego w latach 70. zapewniały ekonomiczne zużycie paliwa, którego cena stale rosła w ciągu kilku kolejnych lat. Patrząc z perspektywy czasu, należy stwierdzić, że ta innowacja firmy Valmet została wprowadzona w najlepszym możliwym czasie.Norma DIN pokazuje moc silnika z koła zamachowego, wraz z akcesoriami.
Pod koniec lat 70. ubiegłego wieku wszystkie czterocylindrowe ciągniki Valmet wyposażono w napęd na cztery koła, dzięki czemu stały się one niezwykle wszechstronne. Seria ta została ponownie zaktualizowana w 1979 roku, gdy ciągniki miały nieznacznie jaśniejszy żółty lakier, a seria S została zmieniona na Valmet 903.
Ciągniki serii 02
Model | Silnik | Przekładnia | Wejście na rynek |
---|---|---|---|
502 | 2,7 l / 3 cylindry / 54 KM (SAE) | 6 + 2R | 1971 |
702 | 4,2 l / 4 cylindry / 75 KM (SAE) | 8 + 2R | 1972 |
1102 | 4,2 l / 4 cylindry turbo / 115 KM (SAE) | 8 + 2R | 1973 |
702S | 4,2 l / 4 cylindry turbo / 102 KM (SAE) | 8 + 2R | 1975 |
602 | 3,3 l / 3-syl. / 58 hv (DIN) | 6 + 2R | 1978 |