Ciągniki Valtra serii A czwartej generacji były produkowane w fabryce Suolahti w Finlandii przez zaledwie kilka lat (po poprzedniej generacji A3). Obecnie Valtra wprowadza piątą generację modeli serii A. Seria A czwartej generacji dwukrotnie, w 2017 i 2019 r., zdobyła nagrodę maszyny roku (Machine of the Year). Piąta generacja tego popularnego modelu oferuje wiele nowych funkcji, o które prosili klienci.
Nowa seria obejmuje siedem modeli, z których wszystkie są dostępne jako tzw. modele GL wyposażone w łatwą w obsłudze mechaniczną przekładnię. Najpopularniejsze modele o mocy 105 i 115 KM są również dostępne z czterostopniową przekładnią Powershift. Biegi w modelach HiTech 4 są zmieniane w sposób całkowicie elektroniczny. Wszystkie modele posiadają dobrze znaną funkcję zmiany kierunku jazdy ze zintegrowanym hamulcem postojowym.
– Modeli z serii A można teraz pod wieloma względami używać jeszcze wydajniej i wygodniej. W kilku modelach dostępna jest przekładnia Powershift, w modelach GL zmodernizowaliśmy podłokietnik ładowacza czołowego, modele czterocylindrowe mają o pięć koni mechanicznych więcej niż dotychczas, a interwały serwisowe wydłużyliśmy do 600 godzin – zapewnia Marko Ojalehto, specjalista ds. marketingu produktów odpowiedzialny za nową serię A.
Ponad połowa ciągników serii A jest fabrycznie wyposażona w ładowacz czołowy. W związku z tym wiele ulepszeń zostało zaprojektowanych tak, aby jeszcze bardziej ułatwić pracę z tym narzędziem – na przykład zastosowanie przekładni Powershift i zmodernizowanych podłokietników sterowania znanych z modeli HT4.
Więcej biegów w przekładni Powershift i zaawansowany silnik
Modele trzycylindrowe A75–A95 można teraz wyposażyć w przekładnię HiTech 2 z dwoma biegami Powershift, co sprawia, że praca na polu jest bardziej wydajna, a jazda po drodze wymaga mniejszych obrotów silnika. Modele HiTech 2 posiadają przekładnię z 24 prędkościami do przodu i 24 do tyłu.
W modelach z czterema cylindrami moc silnika zwiększono o pięć koni mechanicznych i jest teraz ona zgodna z oznaczeniem modelu. Mniejsze modele mają silnik trzycylindrowy. Wszystkie silniki spełniają normy emisji spalin Stage V i oprócz układu SCR mają też filtr cząstek stałych (DPF) bez układu recyrkulacji spalin (EGR). Dzięki nowemu pedałowi gazu można teraz jeszcze precyzyjniej sterować prędkością i mocą silnika. Wydłużenie interwału serwisowego z 500 do 600 godzin generuje oszczędności, a jednocześnie wydłuża czas produktywnej pracy.
Modele serii A są dostępne z hamulcami pneumatycznymi lub hydraulicznym układem hamulcowym dla przyczep. Układ hydrauliczny hamulców automatycznie wykrywa, czy podłączone do niego hamulce są standardowymi hamulcami jednoobwodowymi, czy nowoczesnymi hamulcami dwuobwodowymi.
Nowe funkcje w serii A piątej generacji:
- 5 koni mechanicznych więcej w modelach A105–A135
- Opcjonalnie przekładnia z dwoma biegami Powershift w modelach A75–A95
• Funkcja AutoTraction, którą można włączać i wyłączać
- Hamulce hydrauliczne dwuobwodowe
- Nowy podłokietnik w modelach z dźwignią zmiany biegów
- Zmodernizowane silniki zgodne z normą Stage V
- 600-godzinne interwały serwisowe
- Nowa konstrukcja maski
- Nowa konstrukcja kół
- Opcjonalne przyciski WOM na tylnym błotniku w modelach HiTech 4
- Opcjonalny zdalny monitoring Valtra Connect
- Automatyczny główny wyłącznik prądu w stacyjce
Seria A | A75 | A85 | A95 | A105 | A115 | A125 | A135 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Silnik | AGCO Power 33-MB-TN-D5 3 scyl. / 3,3 l | AGCO Power 44-MB-TN-D5 4 cyl. / 4,4 l | |||||
Przekładnia | 4WD, 12+12, HiTech (Power Shuttle), Opcjonalny bieg pełzający (24+24) | ||||||
24+24 Powershift | 16+16 Powershift | ||||||
WOM | 2 prędkości | 2 lub 3 prędkość WOM | |||||
Siła udźwigu | 3000 kg | 4300 kg | 5200 kg | ||||
Wydatek pompy | 65 l/min | 98 l/min | |||||
Rozstaw osi | 225 cm | 243 cm | 250 cm | ||||
Waga | 3500 kg | 4000 kg | 4750 kg | ||||
Moc | 75 KM | 85 KM | 95 KM | 105 KM | 115 KM | 125 KM | 135 KM |
Moment obrotowy | 315 Nm | 350 Nm | 355 Nm | 435 Nm | 455 Nm | 520 Nm | 540 Nm |