share

Nadchodzi seria A piątej generacji

Ciągniki Valtra serii A czwartej generacji były produkowane w fabryce Suolahti w Finlandii przez zaledwie kilka lat (po poprzedniej generacji A3). Obecnie Valtra wprowadza piątą generację modeli serii A. Seria A czwartej generacji dwukrotnie, w 2017 i 2019 r., zdobyła nagrodę maszyny roku (Machine of the Year). Piąta generacja tego popularnego modelu oferuje wiele nowych funkcji, o które prosili klienci.

Nowa seria obejmuje siedem modeli, z których wszystkie są dostępne jako tzw. modele GL wyposażone w łatwą w obsłudze mechaniczną przekładnię. Najpopularniejsze modele o mocy 105 i 115 KM są również dostępne z czterostopniową przekładnią Powershift. Biegi w modelach HiTech 4 są zmieniane w sposób całkowicie elektroniczny. Wszystkie modele posiadają dobrze znaną funkcję zmiany kierunku jazdy ze zintegrowanym hamulcem postojowym.

– Modeli z serii A można teraz pod wieloma względami używać jeszcze wydajniej i wygodniej. W kilku modelach dostępna jest przekładnia Powershift, w modelach GL zmodernizowaliśmy podłokietnik ładowacza czołowego, modele czterocylindrowe mają o pięć koni mechanicznych więcej niż dotychczas, a interwały serwisowe wydłużyliśmy do 600 godzin – zapewnia Marko Ojalehto, specjalista ds. marketingu produktów odpowiedzialny za nową serię A.

Ponad połowa ciągników serii A jest fabrycznie wyposażona w ładowacz czołowy. W związku z tym wiele ulepszeń zostało zaprojektowanych tak, aby jeszcze bardziej ułatwić pracę z tym narzędziem – na przykład zastosowanie przekładni Powershift i zmodernizowanych podłokietników sterowania znanych z modeli HT4.

Więcej biegów w przekładni Powershift i zaawansowany silnik

Modele trzycylindrowe A75–A95 można teraz wyposażyć w przekładnię HiTech 2 z dwoma biegami Powershift, co sprawia, że praca na polu jest bardziej wydajna, a jazda po drodze wymaga mniejszych obrotów silnika. Modele HiTech 2 posiadają przekładnię z 24 prędkościami do przodu i 24 do tyłu.

W modelach z czterema cylindrami moc silnika zwiększono o pięć koni mechanicznych i jest teraz ona zgodna z oznaczeniem modelu. Mniejsze modele mają silnik trzycylindrowy. Wszystkie silniki spełniają normy emisji spalin Stage V i oprócz układu SCR mają też filtr cząstek stałych (DPF) bez układu recyrkulacji spalin (EGR). Dzięki nowemu pedałowi gazu można teraz jeszcze precyzyjniej sterować prędkością i mocą silnika. Wydłużenie interwału serwisowego z 500 do 600 godzin generuje oszczędności, a jednocześnie wydłuża czas produktywnej pracy.

Modele serii A są dostępne z hamulcami pneumatycznymi lub hydraulicznym układem hamulcowym dla przyczep. Układ hydrauliczny hamulców automatycznie wykrywa, czy podłączone do niego hamulce są standardowymi hamulcami jednoobwodowymi, czy nowoczesnymi hamulcami dwuobwodowymi.

Nowe funkcje w serii A piątej generacji:

  • 5 koni mechanicznych więcej w modelach A105–A135
  • Opcjonalnie przekładnia z dwoma biegami Powershift w modelach A75–A95

    •  Funkcja AutoTraction, którą można włączać i wyłączać

  • Hamulce hydrauliczne dwuobwodowe
  • Nowy podłokietnik w modelach z dźwignią zmiany biegów
  • Zmodernizowane silniki zgodne z normą Stage V
  • 600-godzinne interwały serwisowe
  • Nowa konstrukcja maski
  • Nowa konstrukcja kół
  • Opcjonalne przyciski WOM na tylnym błotniku w modelach HiTech 4
  • Opcjonalny zdalny monitoring Valtra Connect
  • Automatyczny główny wyłącznik prądu w stacyjce
Seria AA75A85A95A105A115A125A135
SilnikAGCO Power 33-MB-TN-D5
3 scyl. / 3,3 l
AGCO Power 44-MB-TN-D5
4 cyl. / 4,4 l
Przekładnia4WD, 12+12, HiTech (Power Shuttle), Opcjonalny bieg pełzający (24+24)
24+24 Powershift16+16 Powershift 
WOM2 prędkości2 lub 3 prędkość WOM
Siła udźwigu3000 kg4300 kg5200 kg
Wydatek pompy65 l/min98 l/min
Rozstaw osi225 cm243 cm250 cm
Waga3500 kg4000 kg4750 kg
Moc75 KM85 KM95 KM105 KM115 KM125 KM135 KM
Moment obrotowy315 Nm350 Nm355 Nm435 Nm455 Nm520 Nm540 Nm