Jak działa biodiesel HVO w ciągnikach Valtra w porównaniu z kopalnym olejem napędowym? Jak można zwiększyć sekwestrację dwutlenku węgla na polach? W jaki sposób można lepiej przeszkolić sieć sprzedaży i rolników w zakresie możliwości ciągników w rolnictwie precyzyjnym?
Iita Appelgren przygotowuje drona do lotu w Tarvaala. Zdjęcia Sanna Kuitunen
Istnieje wiele ważnych i praktycznych pytań w rolnictwie, które wymagają więcej informacji. Aby odpowiedzieć na te pytania, Valtra dołączyła do wspólnego projektu badawczego Finnish Future Farm wraz z lokalnymi rolniczymi instytucjami edukacyjnymi JAMK University of Applied Sciences i POKE Vocational College, Neste, AGCO Power i innymi partnerami.
„Projekt badawczy potrwa około trzech lat i otrzymał dofinansowanie w wysokości około 2,5 miliona euro z unijnego Funduszu Sprawiedliwej Transformacji”, powiedział Jani Oksanen, który kieruje projektem w Valtra.
Projekt jest już w toku i rozpoczęły się pierwsze badania.
„Mamy teraz cztery pakiety robocze. Jeden z nich bada na przykład różnice między odnawialnym paliwem Neste My a kopalnym olejem napędowym. Inne pakiety robocze obejmują opracowanie metod szkolenia w zakresie funkcji rolnictwa precyzyjnego w ciągnikach oraz promowanie tworzenia sieci kontaktów z firmami rozpoczynającymi działalność w tej dziedzinie. W kampusie biogospodarki w Tarvaala budowany jest również niewielki tor testowy dla ciągników.”
Ostatecznym celem projektu jest promowanie rolnictwa przyjaznego dla środowiska za pomocą komercyjnie opłacalnych środków. Oprócz firm i instytucji edukacyjnych w praktycznym projekcie uczestniczą gospodarstwa rolne i przedsiębiorcy rolni.