share

Co 12 minut powstaje tu nowy ciągnik

Fabryka ciągników w Suolahti w Finlandii co 12 minut produkuje nowy ciągnik Valtra serii A, N lub T. Zakład działa sześć dni w tygodniu w trybie jednozmia­nowym. Oprócz linii montażowej, w Suolahti znajduje się również centrum inżynieryjno-konstrukcyjne, zakład produkcji układów napędowych i centrum części zamiennych. Łącznie w Suolahti pracuje około 950 osób.

Silnik i układ napędowy

Na pierwszym etapie montażu dwóch mechaników łączy przekładnię pochodzącą z sąsiedniego działu fabryki, z silnikiem, który jest dostarczany z fabryki silników AGCO Power w Linnavuori (Finlandia). Przekładnia wchodzi na linię produkcyjną od lewej strony, a silnik od strony prawej. Układy napędowe są łączone z elementami układu jezdnego podczas wstępnego etapu montażu przekładni, podczas gdy przód ciągnika, elementy sprzęgające i układ SCR są zamontowane na silniku podczas etapu wstępnego powstawania silnika.

Oś przednia

Osie przednie są montowane na początku linii montażowej. Klienci mogą określić typ osi przedniej: standardowa, z zawieszeniem hydro-pneumatycznym lub typu Aires, z zawieszeniem pneumatycznym. Każdy montowany na linii ciągnik jest dostosowany do indywidualnych potrzeb klienta, a ciągniki serii A, N i T są montowane na tej samej linii w kolejności zoptymalizowanej względami logistycznymi. Żaden ciągnik nie jest produkowany bez zamówienia od użytkownika końcowego lub sprzedawcy.

Lakiernia

Każdy kompletny korpus ciągnika przechodzi przez siedem etapów przygotowania i wykończenia powierzchni: nanotechnologiczna obróbka polimerowa, obróbka powierzchni, malowanie za pomocą robotów, kontrola oraz trzy etapy suszenia i chłodzenia. Mycie i nanotechnologiczna obróbka polimerowa idealnie przygotowują powierzchnię do nakładania farby. Podwozie jest następnie suszone, a części niepomalowane są oklejane. Następnie dwa roboty nakładają od 7 do 8 litrów farby na każdy korpus w kabinie natryskowej, gdzie w specjalnym polu magnetycznym natrysk farby jest kierowany do podwozia, a nie na podłogę.

Kabina

Kabiny są dostarczane przez firmę Maaseudun Kone Oy znajdującą się około 200 kilometrów od Suolahti. Każda kabina, podobnie jak silniki, opony i inne główne podzespoły, dostarczana jest na czas, zgodnie z indywidualnym zamówieniem klienta. Logistyka typu „w samą porę” oznacza, że komponenty są dostarczane do fabryki ciągników, dopiero gdy są potrzebne na linii montażowej, co minimalizuje ilość magazynowanych materiałów. Firma Valtra jest obsługiwana przez 230 dostawców, z czego 60% to dostawcy fińscy.

Części

Mniejsze części są zbierane z tak zwanych „supermarketów” znajdujących się wzdłuż linii montażowej i dostarczane do danego ciągnika za pomocą platform obsługiwanych ręcznie lub automatycznie. Na półkach „supermarketów” znajdują się małe ekrany, które wskazują, gdzie można znaleźć każdą część oraz ile sztuk i na jakim etapie jest potrzebne. Ponieważ potrzebne części różnią się w zależności od specyfikacji, które klient wybrał dla swojego ciągnika, system jest w stanie odczytać zamówienie klienta. Każdy ciągnik jest inny ze względu na niezliczoną liczbę dostępnych kombinacji specyfikacji i opcji.

Opony

Opony są łatwo montowane za pomocą urządzeń podnośnikowych. Najpierw, podczas wstępnego montażu, są osadzane na obręczy. Opony są dostarczane z magazynu oddalonego o 50 kilometrów tylko gdy dany ciągnik jest już na linii produkcyjnej i przybywają do wstępnego montażu tuż przed tym jak są potrzebne. Klienci mogą określić preferowany typ opon: Mitas, Trelleborg, Michelin, Nokian, Continental lub Bridgestone, opon do międzyrzędzi lub leśnych, w rozmiarach metrycznych lub calowych oraz z różnymi rodzajami bieżnika

Testy

Każdy ciągnik po montażu jest testowany na specjalnych stanowiskach. Jednak przed rozpoczęciem montażu, każdy główny podzespół: układ napędowy, silnik i kabina sprawdzane są indywidualnie. Ciągnik musi przejść przez cztery tak zwane „bramy jakości” rozmieszczone na linii produkcyjnej. Na końcowym stanowisku testowym odbywa się tzw. jazda próbna, która trwa około 50 minut, a kontroli podlega od 500 do 800 pojedynczych obszarów, w zależności od modelu i specyfikacji ciągnika. Po „przejeździe” próbnym ciągnik poddawany jest kontroli wzrokowej, hamulce są testowane na rolkach, a rewers i przekładnia przód/tył są regulowane w hali poza zakładem montażowym.

Zakład Produkcyjny w Suolahti

  • Na zmontowanie jednego kompletnego ciągnika potrzeba ok. 8 godzin.
  • W zakładzie montażowym pracuje około 300 pracowników.
  • Około 90 procent ciągników jest produkowanych na eksport.
  • Niektóre ciągniki prosto z linii montażowej jadą do sąsiedniej hali – studia Valtra Unlimited, gdzie dalej dostosowywane są do indywidualnych potrzeb klienta.

PRZECZYTAJ POZOSTAŁE
ARTYKUŁY NA BLOGU

WRÓĆ NA BLOGA

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ
O CIĄGNIKACH VALTRA

CIĄGNIKI VALTRA