share

Valtra Smart Tour

Tekst i zdjęcia: Krzysztof Grzeszczyk, Agroprofil 10/2019 

Za nami wrześniowy cykl pokazów fińskich ciągników Valtra, które są produkowane w Suolahti, w ramach Valtra Smart Tour 2019. Organizatorzy zaprezentowali traktory wraz ze sprzętem towarzyszącym w 4 lokalizacjach.

Udaliśmy się 10 września na prezentację ciągników Valtra do firmy Agravis Technik Polska w Pianowie k. Kościana. Każdy z producentów ciągników proponuje szeroką ofertę modeli i wyposażenia, które można indywidualnie skonfigurować pod potrzeby danego gospodarstwa. Zanim podejmie się decyzję o zakupie, warto sprawdzić w praktyce to, co oferuje dany producent. Dobrą okazją do zdobycia wiedzy w tym zakresie i sprawdzenia w praktyce proponowanych rozwiązań są pokazy polowe.

Ciśnienie pod kontrolą

Partnerem pokazów była firma Continental, która dostarcza opony do ciągników Valtra serii A, T i N w standardowym wyposażeniu i ze studia tuningowego Unlimited.

– Firma Continental oferuje opony w seriach (profil 85, 70, 65) i szerokich. Wszystkie opony są produkowane w Portugalii od 2016 r. Do wszystkich opon montowanych w kombajnach firma montuje w standardzie czujnik ciśnienia. Nie ma problemu z jego zamontowaniem w każdej innej oponie pracującej czy to w ciągniku, czy też w przyczepie, czy innej maszynie. Czujnik wystarcza na 6 lat. Jego zadaniem jest pomiar ciśnienia zastanego i temperatury. Jest nim zamontowany żyroskop i akcelerometr, termometr i ciśnieniomierz. Idea stosowania takich. Jest to bardzo ważne, często bowiem zdarza się, że kierowca w czasie jazdy nie zauważy, że z opony zeszło nagle. Jednak trzeba mieć na względzie to, że pozostałe opony musiały przenieść ciężar przewożonego ładunku i były w tym momencie przeciążone i mogą ulec awarii. Trzeba wiedzieć, że opony rolnicze do tanich nie należą, dlatego Kontrolować można ciśnienie na dodatkowym monitorze w kabinie, który bezprzewodowo sczytuje ciśnienie w oponach i temperaturę roboczą. Natomiast najbardziej zaawansowana wersja pozwala na kontrolę ciśnienia w ustalonym miejscu w gospodarstwie po zamontowaniu specjalnej bramki. Sygnał z opon do czytnika jest przekazywany bezprzewodowo z wykorzystaniem sieci GSM. Wszelkie ubytki ciśnienia są alarmowane poprzez wysłanie SMS na telefon komórkowy, mówi Marcin Cywiński z firmy Continental Opony Polska.

Czujnik pomiaru ciśnienia i temperatury montowany w oponie i czytnik tych parametrów.

 

Pełna obsługa z podłokietnika

Przybyli rolnicy mieli okazję sprawdzić, jak obsługuje się podłokietnik SmartTouch pozwalający na sterowanie ciągnikiem jedną ręką. Mogli oni również poznać nawigację Auto­Guide – system automatycznego prowadzenia ciągnika z dokładnością do 2 cm. Nie zabrakło systemu Valtra Connect pozwalającego na kontrolę stanu ciągnika i zużycia paliwa poprzez dowolne urządzenie z dostępem do Internetu. Z kolei komunikacja ISOBUS pozwala na zaprogramowanie pracy maszyny towarzyszącej bezpośrednio z terminala umieszczonego w kabinie ciągnika. Systemy rolnictwa precyzyjnego pozwalają na kontrolę sekcji, czyli automatyczne włączanie i wyłączanie elementów wysiewających maszyn w określonym miejscu.

W pokazach ciągnikom Valtra towarzyszyły siewniki i sprzęt uprawowy ze szwedzkiej firmy Väderstad.

Cztery serie

Valtra produkuje ciągniki o mocy od 75 do 405 KM. Rozwiązania konstrukcyjne w ciągnikach Valtra omówili Marcin Małecki i Sebastian Karasiewicz. Największa to seria S, która jest przeznaczona do najcięższych prac w rolnictwie i leśnictwie z uwagi na możliwość wyposażenia jej w układ TwinTrac z drugą kierownicą z obracalnym fotelem. Model S274 wyposażony jest w bezstopniową przekładnię i silnik o pojemności 8,4 l i mocy 300 KM. Kabinę zawieszono na poduszkach pneumatycznych. Seria T to 7 modeli z silnikami o mocy od 150 do 270 KM. Na pokazie zaprezentowano model T154D o mocy 180 KM oraz T254V – największy model serii T o mocy 270 KM.

Przybyli rolnicy mieli okazję sprawdzić, jak obsługuje się podłokietnik SmartTouch. Pozwala on na sterowanie ciągnikiem jedną ręką.

4 cylindry pod maską

Kolejna seria oznaczona jest literą N. Są to ciągniki, które mają pod maską montowane 4-cylindrowe jednostki napędowe o mocy od 115 do 200 KM. Mniejsze modele wykorzystują silniki o pojemności 4,4 l, a większe – 4,9 l. oraz N114 H5 o mocy 125 KM; ciągnik ten miał dodatkowo zamontowany fabryczny ładowacz czołowy. Połowa ciągników serii N, i połowa z kolejnej serii – A, zjeżdża z linii montażowej z ładowaczem czołowym. Nie ogranicza on prześwitu ciągnika ani skrętu kół. W obserwacji wysięgnika pomaga odpowiednio poprowadzona linia maski, a w jego górnym położeniu okno dachowe o powierzchni ponad 0,5 m2.

Najmniejszą serię A reprezentował model A114 o mocy 110 KM. W skład tej serii wchodzą modele od 75 do 130 KM. Niestety, warunki pogodowe nie pozwoliły na zaprezentowanie sprzętu towarzyszącego. Był to zestaw uprawowosiewny Spirit R 300 S szwedzkiej firmy Väderstad. Siewnik do kukurydzy Tempo T, brona talerzowa Carrier 420 i kultywator Opus 400.

O rozwiązaniach konstrukcyjnych zastosowanych w ciągnikach Valtra mówił (od lewej) Marcin Małecki i Sebastian Karasiewicz.

PRZECZYTAJ POZOSTAŁE
ARTYKUŁY NA BLOGU

WRÓĆ NA BLOGA

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ
O CIĄGNIKACH VALTRA

CIĄGNIKI VALTRA