share

Model N154 z radarem morskim na dachu

Firma Valtra Denmark wygrała w 2019 roku przetarg na dostawę czterech ciągników na potrzeby Duńskich Sił Obronnych. Trzy z nich uczestniczą w działaniach poszukiwawczo-ratunkowych (SAR) w Jutlandii, a czwarty został dostarczony na Grenlandię, na potrzeby oddziałów komandosów arktycznych.

Długość linii brzegowej Danii to 8750 kilometrów. Vesterhavet, czyli Morze Północne, rozciąga się od granicy z Niemcami na północ Danii i jest ono odwiedzane przez wiele osób odpoczywających na pięknych plażach i pływających tradycyjnymi łodziami rybackimi. Tutaj także działają duńskie oddziały poszukiwawczo-ratunkowe (SAR), będące częścią Duńskich Sił Obronnych.

W 2019 roku Duńskie Siły Zbrojne otrzymały cztery specjalnie zaprojektowane ciągniki Valtra działające w czterech różnych lokalizacjach, tzn. na małej wyspie Fanø, w dwóch wioskach rybackich Vorupør i Thorup Strand oraz w bazie oddziałów komandosów arktycznych w Mestersvig, na Grenlandii. Wszystkie te cztery ciągniki zostały dostosowane do potrzeb działania w tych lokalizacjach.

Radar morski i kamera na podczerwień na N154 Active

Biały ciągnik Valtra N154 Active z czerwonymi paskami na bokach i oszczędną funkcją EcoPower to nowy pojazd SAR operujący na małej wyspie Fanø.

Valtra N154 to wielozadaniowy ciągnik, który można wyposażyć w różne narzędzia, np. radar morski, termowizyjną kamerę na podczerwień i szperacz.

 

„Ciągnik jest wyposażony w radar morski do lokalizacji statków znajdujących się w pobliżu wyspy. Nasz nowy ciągnik Valtra jest także wyposażony w termowizyjną kamerę na podczerwień, która wyszukuje zagubione osoby, zwierzęta lub jednostki pływające. W górnej części ciągnika umieszczony jest reflektor wąskostrumieniowy, który idealnie sprawdza się podczas operacji prowadzonych w nocy”, powiedział Michael Enok. Michael Enok ma stopień starszego sierżanta, pracuje w Dziale Zaopatrzenia i Logistyki duńskiego Ministerstwa Obrony i nadzoruje proces projektowania ciągników Valtra dla tej organizacji.

„Ciągnik Valtra stacjonujący na wyspie Fanø to najbardziej unikalny tego typu pojazd w naszej flocie. Warunki na tej wyspie uniemożliwiają wykorzystanie innego pojazdu ratunkowego niż właśnie ciągnik, biorąc pod uwagę jej wielkość, a także liczbę zgłoszeń odbieranych przez SAR w ciągu roku. Zawsze mieliśmy ciągnik SAR na Fanø, lecz ten poprzedni nie był w stanie wykonywać pewnych zadań, przy których obecny model świetnie się sprawdza”, wyjaśnił Enok.

Wyspa Fanø znajduje się na południowo-zachodnim wybrzeżu, które określane jest jako „Vadehavet”, co jest w przybliżeniu tłumaczone jako „Morze Wattowe”. Poziom morza jest tu niski, więc ciągnik swobodnie do niego wjeżdża.

„Mimo wysokiego prześwitu nad podłożem, producent wprowadził również dodatkowe rozwiązania, dzięki którym ciągnik może bezpiecznie jeździć po wodzie o głębokości do 1 metra. Przykładem tych rozwiązań jest odpowiednio dostosowane uszczelnienie wszystkich elementów znajdujących się do wysokości 1 metra nad podłożem. Dzięki temu ciągnik jest ogólnie wodoodporny i także przez długi czas odporny na działanie wody morskiej”, powiedział starszy sierżant Michael Enok.

”Duńskie Siły Obronne potrzebowały nowych ciągników do wymagających operacji nadmor­skich” mówi starszy sierżant Michael Enok.

Ciągnik T254 Active transportuje łodzie SAR z wody i do wody

W dwóch wioskach rybackich Thorup Strand i Vorupør łodzie rybackie są transportowane na plażę i z plaży przy użyciu ciągnika. Są to jedyne dwa miejsca w Danii, gdzie plaża służy jako port, a także w obu tych wioskach Duńskie Siły Obronne wykonują operacje SAR, wykorzystując własny ciągnik do wciągania i wyciągania łodzi SAR z wody. Jest to bardzo ciężka praca, do której wymagane są dwa mocne ciągniki Valtra. Dlatego w tym celu wykorzystywane są dwa modele T254 Active.

Ciągnik Valtra T254 Active jest wodoodporny i niestraszne mu fale o wysokości nawet do 1,4 metra.

 

„Wybraliśmy ten model, biorąc pod uwagę jego ciężar i moc. Naszym minimalnym wymaganiem była moc 250 KM, a takie ciągniki jak Valtra T254A, które wyposażone są w różne zaawansowane technologie, stanowią idealne rozwiązanie do wykonywania trudnych zadań, zachowując jednocześnie stabilność na miałkim piasku, na którym jazda innymi pojazdami jest bardzo trudna”, powiedział Enok.

Oba te ciągniki Valtra T254 są wodoodporne i niestraszne im fale o wysokości nawet do 1,4 metra.

„Oprócz zabezpieczenia przed działaniem wody ciągniki te wyposażone są w szperacze, dzięki czemu mogą również pracować w nocy. Zamontowano w nich także odpowiedniej wielkości tylne płyty chroniące je przed uderzeniem fal od tyłu. Montaż tych płyt wymagał od producenta odpowiedniego planowania i precyzyjnego wykonania”.

Valtra – doskonały wybór pod względem ceny i jakości

Starszy sierżant Michael Enok powiedział, że Duńskie Siły Obronne nie szukały określonej marki swych czterech nowych ciągników. Najważniejszym kryterium była cena i jakość pojazdów.

„Poprosiliśmy różnych dostawców o oferty. Wybraliśmy ciągniki Valtra, ponieważ były dostępne w naszym zakresie cenowym i były wymaganej przez nas jakości. Dodatkowo oferta AGCO Denmark A/S zawierała wiele innych korzystnych elementów”, powiedział Enok.

Ciągniki Valtra doskonale sprawdzają się w klimacie Grenlandii

Klimat na Grenlandii jest podobny do klimatu w Finlandii, skąd pochodzi firma Valtra. Dlatego jej ciągniki doskonale sprawdzają się w ciężkich warunkach klimatycznych panujących na północy. W mieście Mestersvig, na Grenlandii, Duńskie Siły Obronne mają oddział komandosów arktycznych, który w sierpniu 2019 roku otrzymał nowe ciągniki Valtra N154 EcoPower Advance.

„Ciągniki Valtra będą wykorzystywane jako pojazdy wielozadaniowe, ponieważ w Mestersvig potrzebne są maszyny, które potrafią kopać, dźwigać i wciągać różne elementy. Ciągniki potrafią wykonywać wszystkie tego typu prace, co zdeterminowało nasz wybór nowych pojazdów”, powiedział starszy sierżant Michael Enok.

Mimo tego że przez większość roku Grenlandia jest pokryta śniegiem, ciągnik Valtra N154 Active nie będzie używany do odśnieżania.

„Potrzebujemy ciągnika, który transportuje przyczepę, więc zakupione ciągniki Valtra jeżdżą na oponach zimowych oraz mają pakiet wyposażenia zimowego obejmujący dodatkowy grzejnik w kabinie i elektrycznie podgrzewane szyby”, powiedział Pan Enok.

Ponieważ Mestersvig jest położone daleko od „cywilizacji”, personel techniczny stacji został przeszkolony w Danii w zakresie doraźnych napraw ciągników w miejscu ich eksploatacji.